Niejednokrotnie każdy z nas spotyka się z określeniem, że coś jest "kreatywne" czy "twórcze". Mam wrażenie, że te słowa stały się ostatnimi czasy modne! I niestety błędnie używane. By to wyjaśnić, przedstawię opisy tych słów (nie będę podawała gotowych definicji, ponieważ nie chcę, by mój blog zamienił się w bloga brzmiącego zbyt naukowo). ;)
Kreatywność to słowo, które odnosi się TYLKO DO CZŁOWIEKA - tylko człowiek może być kreatywny. W dużym uproszczeniu oznacza ono to, że jakaś osoba jest w stanie w dość krótkich odstępach czasu wymyślać nowe pomysły, tworzyć nowe rzeczy, idee, metody działania i są one ciekawe, pomysłowe, niespotykane. Więc jeśli Kasia namaluje niezwykły, pomysłowy obraz, to Kasia jest KREATYWNA, a obraz jest TWÓRCZY. Twórczość w rozumieniu pedagogiki twórczości to wytwór, który jest niecodzienny, pomysłowy, wartościowy dla społeczeństwa, a nieznany wcześniej. Nie oznacza to, że słowem tym możemy nazwać tylko największe dzieła, które zmieniły świat. Są szczeble twórczości, na których jest miejsce dla dokonań codziennych. Jednak o tym napisze w jednym z kolejnych postów.
Chciałabym napisać o ważnej kwestii, a mianowicie o czynnikach myślenia twórczego - czyli o płynności i giętkości myślenia, oryginalności myślenia, elaboracji. Na wrażliwość na problemy poświęcę cały post, dlatego teraz nie będę opisywać tego zagadnienia.
Płynność myślenia to umiejętność wytwarzania w krótkim czasie wielu pomysłów - rozwiązań problemów, sentencji, słów itd. Jej wskaźnikiem jest to, jak dużo pomysłów pojawi się w określonym czasie. Przykładowym, jednym z najprostszych ćwiczeń na płynność myślenia jest "Jaka może być róża/woda/miłość/cena/itd. Wymień jak najwięcej pomysłów w jak najkrótszym/określonym czasie". Ilość pomysłów świadczy o tym, jak rozwinięta jest ta umiejętność. Jeśli chcesz to sprawdzić, wybierz jedno z podanych przeze mnie słów i w ciągu trzech minut napisz jak największą liczbę odpowiedzi. Wyślij mi w wiadomości a ja postaram się pomóc Ci w określeniu, czy jest potrzeba pracy nad płynnością myślenia. :) Umiejętność wytwarzania dużej liczby pomysłów jest niezwykle ważna - ponieważ przeważnie trzy pierwsze pomysły są najbardziej schematyczne, każdy kolejny może być już ciekawszy i bardziej oryginalny!
Kolejną kwestią jest giętkość myślenia. Jest to umiejętność tworzenia wielu różnych pomysłów dotyczących tego samego zagadnienia, ale pomysły te są od siebie odległe skojarzeniowo.
Przykładowym ćwiczeniem może być: "Właśnie otwierasz księgarnię. Wymyśl dla niej 12 nazw". Można napisać 12 nazw o podobnej tematyce, związanej bezpośrednio z książkami, a można pokombinować i sięgnąć po dalsze skojarzenia! Powodzenia!
Oryginalność myślenia jest niezwykle ważna, gdyż jest to zdolność do wychodzenia poza ramy, poza stereotypy. Jest to umiejętność przeskoczenia najbardziej oczywistych odpowiedzi i poszukiwania niestandardowych pomysłów. Jednocześnie rozwiązanie problemu powinno być sensowne. Statystyczna rzadkość, niekonwencjonalność, pomysłowość to główne wskaźniki tej umiejętności. Jednym z zadań jest: "Napisz receptę na udane wakacje". Polecam spróbować, pamiętając o wcześniejszych ustaleniach!
Elaboracja to umiejętność staranności, dopracowania detali w rozwiązaniu problemu, na rysunku czy podczas pisania tekstu. W ocenie brana jest pod uwagę szczegółowość, estetyka, staranność, bogactwo uzupełnień.
Kreatywność, twórcze myślenie bardzo pomagają w życiu. Dzięki nim potrafimy wyjść poza schematy, spojrzeć na wiele kwestii "świeżym spojrzeniem", odrzucając szablonowe działania.
Poszukiwanie śladów takiego myślenia jest celem naszej wizyty w USA.Chcemy na własnie oczy zobaczyć miejsca, gdzie kreatywność aż sama prosi się o to, by wziąć ją do siebie! ;)
Literatura, z której korzystałam, by napisać ten post:
- K.J. Szmidt, Pedagogika twórczości;
- K.J. Szmidt, Sesje twórczej pomysłowości;
- K.J. Szmidt Trening kreatywności;
Z całego serca polecam wszystkie książki związane z kreatywnością autorstwa profesora Krzysztofa Szmidta.Są niezwykle pouczające, do tego napisane są bardzo przystępnym językiem!